Ekonomi

Çin baskısı, ithalatçıyı oyuncak üreticisi yaptı

Nurdoğan ARSLAN ERGÜN

2022 yılının prestijiyle Türkiye oyuncak şubesi yaklaşık 560 milyon dolarlık ticaret hacmine ulaşırken, üreticilerin pazardaki payı her geçen gün artıyor. Yerli imalatçı firmaların yurt içi satışlardaki oranı yüzde 40’tan yüzde 85’e yükselirken, şubedeki hibrit yapı nedeniyle üretimdeki artış ciro büyümesine yansımadı. İhracatta çıtayı yükselten şube, İngiltere ve ABD’yi radarına aldı.

Oyuncak sektöründeki gelişmeleri ve sorunları DÜNYA’ya değerlendiren Oyuncak Sanayicileri Derneği (OYDER) Başkanı Raşit Akar, artan navlun fiyatları ve Çin’in getirdiği kısıtlamalar nedeniyle birçok ithalatçının şubede üretime başladığını söyledi. Bu durumun daha önce iç pazarda yüzde 60’lara ulaşan ithal eser oranını 2022 yılı sonunda yüzde 15’e indirdiğini kaydeden Akar, “Ayrıca ithalat ve ihracat yaptığımız imalatçı firma sayısını da yüzde 10’a çıkardık. Hibrit arayacak model, önemli ölçüde arttı.”

Ancak Akar, bazı parçalarda ve iç piyasada bulunamayan parçalarda arz sıkıntısı yaşandığı için yerli üreticilerin bir kısmının ithalatçı olduğunu da belirtti. Firma sayısı bazında mevcut üretici-ithalatçı istikrarının yüzde 85-15 seviyesinde olduğunu anlatan Akar, şöyle devam etti: “Ancak yüzde 15’lik ithalatçı kısmının yüzde 60’ı hibrit model, yani hem üretici ve ithalatçı.

Ancak ithalatçı sınıfında yer alan dünya markalarının Türkiye ofisleri ve distribütörlerinin yaptığı ithalatı ciro bazında ele alırsak yüzde 60 ithal, yüzde 40 yerli mamul.

Birleşik Krallık ve ABD ihracat radarında

2022 yılında oyuncak ihracatının 110 milyon dolar olduğunu açıklayan Raşit Akar, ihracatta lojistik avantajı nedeniyle Avrupa’nın öne çıktığını belirtti.

Akar, “Özellikle teslimat ve sevkiyat sürelerinin kısa olması Avrupa ülkelerini hem kendileri hem de bizler için cazip kılıyor” diyen Akar, bu yıl İngiltere ve ABD pazarlarını radara aldıklarını vurguladı. Afrika pazarını kendilerine hedef koyduklarını belirten Akar, “Ancak şu an içinde bulunduğumuz şartlar bu yılın özellikle ihracat açısından çok zor geçeceğini gösteriyor ve biz geçen yılı arayacağız.

Bunun nedeni öncelikle Uzakdoğu konteyner lojistiği bölümünde geçen yıl 17-18 bin dolara yükselen 40hq konteyner fiyatlarının bu yıl 2 bin 500 dolara gerilemiş olmasından kaynaklanıyor. Ayrıca Çin’deki üretim gücünün yarattığı bol çeşit ve katma pahalı işlere olan talep ve pandemi öncesi sabit olan işlerin fiyatları da cabası.” Akar, amaçlarının geçen yılki ihracat rakamlarını yakalamak olduğuna dikkat çekti.

“Katma değeri olan oyuncaklar sadece otomotiv sektörüyle rekabet eder”

Raşit Akar, dünyadaki tüm gelişmiş ülkelerin oyuncaklara önemli yatırımlar yaptığını ve başarılı markalar ürettiğini söyledi. Akar, “Çünkü oyuncak, çocukların vakit geçirdikleri bir unsur olmaktan çoktan çıktı. Oyuncak eğitimdir, eğitimdir, meslektir, gelişimdir, değişimdir, çocukların sahip oldukları ilk nesnedir, bağ kurdukları bir araçtır ve katma değer konusunda sadece otomotiv sektörü ile yarışır. Malzeme türleri göz önüne alındığında katma değeri çok yüksek bir ürün.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu